2007-02-18

ölandshustankar

Nu sover de tomma husen i vinternatten under stjärnorna på Öland. Kanhända inbäddade av fåken i höga snödrivor. Frusna fingrar håller runt tekoppen och en trött vintersjäl längtar till barfotalivet och jord under naglarna. Ett bett på ännu en krämig chokladgroda ger njutning och lycka för stunden. Men snart vaknar naturen och redan har snödropparnas gröna spjut och vintergäckarnas små gula huvuden pressat sig upp till jordytan.
Vi är en hel del som börjar ö-pendla förväntansfulla i fullpackade bilar till våra paradis. Har pelargonier, Nerium, afrikas blå liljor och allt det andra klarat övervintringen i stenfoten, undrar jag. Har takpannor blåst av och krikonträd brutits i stormen? I april står jag i sommarköket och skrapar pärlsponttaket, hoppas jag, eftersom denna punkt på arbetslistan finns med år efter år. Brädorna är rätt maskätna, skall jag spackla eller byta ut hela taket? Ständiga val och beslut, men roligt. Roligt var det också att höra av sig här på det nya "interaktiva komplementet"! Hej till alla från Ulla

3 kommentarer:

Anonym sa...

Spackla pärlsponttak? Låter VÄLDIGT jobbigt! Jag har spacklat lite här och var efter spikar, och det är svårt att få snyggt.

Gör ett litet testområde och känn efter hur nacken mår.

Problemet med att sätta upp ny pärlspont är att man kanske inte kan ta bort den gamla utan att fyllningen rasar ner. Men du kanske inte har några elinstallationer som ligger ivägen så du kan sätta upp ny spont ovanpå den gamla. Då kan du ta välbehövlig paus vid behov och behöver inte röja undan så himla mycket förrän det är dags att måla./ Sam T

Anonym sa...

Rabarberknopparna har kommmit upp. Ser nästan obscena ut!

Hälsar Karin

Medlem07 sa...

När jag svettig, stel med nackspärr, tennisarm och full av färgflagor har skrapat... kanhända jag bara målar och målar extra tjockt över maskhålen fram och tillbaka. Ändå kommer de att synas som svarta prickar. Nytt tak är fräschare, men kul att ha kvar den lappade delen över bakugnen. Där det en gång i tiden säkerligen har brunnit, när det bakades bröd. Elinstallationerna är nya och finns utmed taklisterna, ett flertal små vita plastdosor är placerade med jämna mellanrum. Jag har inte fått svar på varför, kanske för att de kostar 40:-/st. Jag har sorterat bort dem från mitt synfält. Tänk vad bra det är att tänka efter och inte hasta iväg. Låta det ligga till sig och mogna fram. Ny vitlaserad?lättmålad pärlspont förhöjer intrycket till de kalkslammade väggarna och de skrovliga kalkstenarna på golvet. Mmmmmm